Why it matters: Chinese government officials and state media outlets are citing The Grayzone and its contributors with growing frequency as Beijing attempts to cast doubt on accusations of atrocities in its far Northwest region.

Details: American Max Blumenthal founded The Grayzone in 2015 and serves as its editor, describing his website as an independent news outlet. Blumenthal also frequently appears as a commentator on Russian state-affiliated news outlets including RT and Sputnik.

Grayzone drew the attention of Chinese diplomats and state media in December 2019, when it published a lengthy article attempting to discredit Adrian Zenz, a researcher whose work has helped uncover the existence and scale of mass internment camps in Xinjiang.

What’s happening: Blumenthal has increasingly become a Chinese state media darling, giving interviews with Chinese state broadcaster CGTN and the Chinese tabloid Global Times.