Remember, he’s “big on personal responsibility.” From the Times:

Mr. Rather, 75, asserts that the network violated his contract by giving him insufficient airtime on “60 Minutes” after forcing him to step down as anchor of the “CBS Evening News” in March 2005. He also contends that the network committed fraud by commissioning a “biased” and incomplete investigation of the flawed Guard broadcast and, in the process, “seriously damaged his reputation.” As plaintiffs, the suit names CBS and its chief executive, Leslie Moonves; Viacom and its chief executive, Sumner Redstone; and Andrew Heyward, the former president of CBS News.

In the suit, filed this afternoon in State Supreme Court in Manhattan, Mr. Rather charges that CBS and its executives made him “a scapegoat” in an attempt “to pacify the White House,” though the formal complaint presents virtually no direct evidence to that effect. To buttress this claim, Mr. Rather quotes the executive who oversaw his regular segment on CBS Radio, telling Mr. Rather in November 2004 that he was losing that slot, effective immediately, because of “pressure from ‘the right wing.’”

Like Greg Pollowitz says, this is pure candy. Get him on the stand and let the CBS legal department go to work on him. They can start here with his pathetic buck-passing:

By his own rendering, Mr. Rather was little more than a narrator of the disputed broadcast, which was shown on Sept. 8, 2004, on the midweek edition of “60 Minutes” and which purported to offer new evidence of preferential treatment given to Mr. Bush when he was a lieutenant in the Air National Guard.

Instead of directly vetting the script he would read for the Guard segment, Mr. Rather says, he acceded to pressure from Mr. Heyward to focus instead on his reporting from Florida on Hurricane Frances, and on Bill Clinton’s heart surgery.

Your exit question quotation, from one of many stellar WaPo reports on the Rathergate fiasco published contemporaneously: “I have never been more confident of a story in my life.”

Update: “These complaints are old news and this lawsuit is without merit.”